Gezond voedingspatroon & vakantie…… Help?

Op het moment dat je dit leest ben ik op vakantie. Ik ga met een dierbare vriendin 11 dagen naar Oostenrijk. Een zeer liefdevolle beslissing van mijn kant moet ik zeggen. Ik moest daar wel even aan wennen hoor want ik ga namelijk op vakantie zonder zoon. En daar zo’n behoefte aan hebben en blij mee te zijn is iets wat niet echt in mijn genen zit. Ik moest dus ‘even’ het hobbeltje nemen dat ik er ook van mocht genieten zonder schuldgevoel. En dat hobbeltje voelde bijna net zo heftig als de bergen waar ik naar toe ga. Tot dat ik me realiseerde dat ik het beste functioneer als moeder (en als vriendin, zus, collega en alle andere rollen die ik heb) als ik me goed voel. En om me goed te voelen heb ik een time-out nodig.

Een time-out , als je het over vakantie hebt, die in het verleden vaak gepaard ging met het me volledig verliezen in oude eetpatronen. Op een of andere manier zat er in mijn hoofd dat het alleen fijn en gezellig kon zijn als ik alles at waar ik zin in had en in overvloed. En dat was eigenlijk altijd ‘fout eten’. En ik zal iets bekennen wat ik nog nooit eerder aan iemand bekend heb omdat ik me daar mega schuldig om voel en me vreselijk schaam: Op een of andere manier mocht ik van mezelf zelfs niet gezond eten omdat ik ook zoveel at wat niet gezond was. Een soort ALLES of NIET dus.

(Ach soms moet je iets vreselijk gênants bekennen om anderen te inspireren, toch?)

Maar nu heb ik daar een redelijke balans in gevonden. Ik heb mezelf toestemming gegeven om me niet volledig aan mijn voedingspatroon te houden. Het is vakantie dus ik mag best wat meer ontspannen omgaan met mijn eten. Ik probeer vaak zelf te koken. Lekker veel maaltijd salades en makkelijke gezonde maaltijden. Je hebt dan ook genoeg mogelijkheden voor een gezond ontbijt en/of lunch. Als ik uit eten ga geniet ik er met volle teugen van. Ik moet zeggen dat ik het best makkelijk vind om gezond uit eten te gaan. Je kan bijna altijd wel regelen dat je in plaats van aardappelen of frietjes wat extra groenten of wat salade erbij kan krijgen. En omdat ik redelijk gezond eet mag ik dan best een toetje 😉 Op deze manier kan ik gezond afwisselen met een toetje, drankje of iets anders wat minder goed in mijn voedingspatroon past. En omdat ik er ontspannen mee omga maak ik ook geen gifstoffen aan door de stress.

Na de vakantie plan ik een korte detox periode om mij zo te ontdoen van alle vakantie-gifstoffen. En die gifstoffen bestaan niet alleen in mijn lijf maar vooral ook in mijn hoofd! Zo kan ik mezelf emotioneel ook reinigen en dit is voor mij misschien nog het belangrijkst. Op deze manier kan ik ontspannen omgaan met mijn voeding in mijn vakantie en omdat ik ontspannen ben vliegt het ook niet gillend uit de bocht!Collage 2016-02-21 11_54_13

 

Dit keer heb ik nog eens extra ondersteuning. Mijn geweldig fijne gele kannetje. Ik neem namelijk mijn Aloë Vera mee op vakantie. En omdat ik mijn Aloë Vera gewoon ’s ochtends en ’s avonds kan blijven gebruiken blijf ik me energiek voelen. Ook zorgt de Aloë Vera ervoor dat ik minder behoefte heb aan suikers en het verminderd mijn hongergevoel.

Wat doe jij om je gezonde voedingspatroon vast te houden? Of ga je helemaal los tijdens vakantie?

 

Vakantie HERE WE COME!

Heb jij op of aanmerkingen, vragen of iets te melden naar aanleiding van dit blog; Deel het hieronder. Ter inspiratie, steun of herkenning voor anderen. Of misschien als onderdeel van je eigen proces….

Schrijf je reactie in het blokje *reactie.
(Alleen je naam is zichtbaar. Je emailadres wordt niet getoond).

Nog even de video van het product van de maand:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*